ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЛИСТ
Начальникам митниць
Про розпорядження транспортними засобами
На виконання пункту 5 рішення колегії Держмитслужби України, уведеного в дію наказом від 01.09.2012 № 452, з метою врегулювання питання розпорядження транспортними засобами, що переходять у власність держави, та активізації роботи митних органів з питань вивільнення складів від залишків такого майна, повідомляємо про наступне.
У відповідності до частини дев'ятої статті 243 Митного кодексу України( 4495б-17 ) товари та транспортні засоби мають реалізовуватись за цінами, визначеними згідно із законодавством України про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність та Податковим кодексом України( 2755-17 ).
Податковий кодекс України ( 2755-17 ) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування. При цьому, правила оподаткування товарів, що переміщуються через митний кордон України, визначаються Податковим кодексом України( 2755-17 ), крім правил оподаткування товарів митом, які встановлюються Митним кодексом України( 4495-17 ) та іншими законами з питань митної справи.
Згідно зі статтею 9 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні"( 2658-14 ) методичне регулювання оцінки майна здійснюється у відповідних нормативно-правових актах з оцінки майна: положеннях (національних стандартах) оцінки майна, що затверджуються Кабінетом Міністрів України, методиках та інших нормативно-правових актах, які розробляються з урахуванням вимог положень (національних стандартів) і затверджуються Кабінетом Міністрів України або Фондом державного майна України.
Методика товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів( z1074-03 ) (КТЗ), затверджена наказом Міністерства юстиції України та Фонду державного майна України від 24.11.2003 № 142/5/2092 (із змінами). У відповідності до розділу VII "Визначення вартості КТЗ" цієї Методики, основним підходом, який використовується для оцінки КТЗ, є порівняльний підхід. Згідно з ним визначення вартості КТЗ на території України проводиться на підставі цін їх продажу та поточних цін пропозиції до продажу, які зазначені у вітчизняних довідниках. Використання зарубіжної довідкової літератури допускається у разі відсутності потрібної інформації у вітчизняних довідниках. При цьому, вартісний еквівалент суми податків, зборів, інших обов'язкових платежів під час митного оформлення не враховується у разі прийняття ціни КТЗ з вітчизняної довідкової літератури або за цінами дилерів заводів-виробників України.
Таким чином, при визначенні ринкової вартості транспортних засобів, яка формується експертом за допомогою вітчизняної довідкової літератури або за цінами дилерів заводів-виробників України, суми митних платежів мають бути враховані у такій вартості, а не бути додатково нарахованими. Наразі за ініціативи Держмитслужби Мінфіном готується до внесення на розгляд Уряду проект постанови Кабінету Міністрів України, який полягає у визначенні окремої процедури оформлення результатів оцінки товарів та транспортних засобів, що вилучається або приймається на зберігання митними органами та переходить у власність держави, яка серед іншого міститиме механізм врахування розміру митних платежів у ринковій вартості.
З метою створення рівних ринкових умов для всіх товарів, що потрапляють на ринок, забезпечення сплати відповідних податків у разі повернення в установленому порядку коштів від реалізації транспортних засобів їх власникам, а також підтвердження сплати митних платежів при державній реєстрації транспортних засобів в органах МВС, обрахунок ринкової вартості транспортних засобів здійснюється з урахуванням митних платежів.
Тобто, для обрахунку сум мита та ПДВ, що визначаються у відсотках, ці суми необхідно виокремити із ринкової вартості транспортних засобів, визначеної експертом. Сума акцизного податку визначаться у фіксованих одиницях залежно від року випуску транспортного засобу, об'єму та типу двигуна.
За умови відповідного обрахунку, буде дотримано вимог чинного законодавства України про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність та Податкового кодексу України( 2755-17 ). Аналогічний обрахунок розміру митних платежів за необхідності має використовуватися і для інших категорій майна, що переходить у власність держави.
Слід зазначити, що при визначені ринкової вартості транспортних засобів з урахуванням наведеної процедури та надання митниці органом ДВС чи покупцем підтверджуючих оплату документів, буде забезпечена державна реєстрація таких транспортних засобів в органах МВС (у відповідності до абзацу шостого пункту 11 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку( 1388-98-п ) автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 № 1388 (із змінами), державна реєстрація транспортних засобів, ввезених на митну територію України без сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), що передбачені законодавством під час імпорту таких засобів, проводиться за умови подання документів про внесення таких податків і зборів (обов'язкових платежів).
Зазначаємо, що через особливості обрахунку акцизного податку, певні обсяги обернених на користь держави транспортних засобів не вдасться реалізувати через перевищення суми акцизного податку над їх реальною ринковою вартістю. Прогнозуємо, що переважну більшість таких транспортних засобів складатимуть автомобілі віком понад 5 років та великим об'ємом двигуна (державна політика направлена на запобігання потраплянню на територію України транспортних засобів бувших у використанні та таких, що надмірно забруднюють навколишнє середовище).
Порядок розпорядження транспортними засобами, не реалізованими в установленому порядку, передбачає можливість їх безоплатного передання, розукомплектування/утилізацію. При цьому, рішення щодо обрання відповідної процедури має прийматись відповідною комісією з розпорядження майном, що переходить у власність держави, з урахуванням наявних звернень щодо безоплатного отримання майна або економічної доцільності розукомплектування з подальшою реалізацією придатних запчастин та агрегатів.
Зауважимо, що операції з безоплатної передачі підакцизних товарів (зокрема легкових автомобілів) не звільняються Податковим кодексом України( 2755-17 ) від оподаткування, а тому таке передання має здійснюватися тільки після сплати обрахованих у вищевказаний спосіб митних платежів.
З метою запобігання стримуванню розпорядження товарами і транспортними засобами через відсутність практичного досвіду з оформлення звітів оцінювачів про ринкову вартість майна з виокремленням розміру митних платежів, пропонуємо:
- забезпечити обрахунок сум митних платежів у вищезазначеному порядку силами відповідних підрозділів митних органів;
- на підставі отриманих від ДВС висновків оцінювачів про ринкову вартість надавати інформацію щодо розміру обрахованих сум митних платежів органу ДВС для використання при розпорядженні конфіскованим майном, зокрема, при передачі транспортних засобів.
Перший заступник Голови Служби
О. М. Дороховський
WEB MD Office "НПО Поверхность", www.master-d.com.ua