З вагону зерно потапляє на судно
Аби максимально оптимізувати транспортування збіжжя цьогорічного врожаю, Укрзалізниця розробила низку дієвих заходів. Передусім ідеться про гнучкішу логістику: перевезення зерна за прямим маршрутом (вагон — судно) без перевалки у порту чи термінальному комплексі. Це дає змогу зменшити вартість транспортування та скоротити час виконання вантажних операцій. Якщо врахувати, що торік понад 96% загального експорту зернових, що перевозилися залізничним транспортом, пройшли через порти та термінали, то це суттєва економія.
На прохання власників вантажу для того, щоб зменшити вартість транспортування, залізниця на сезон відкрила 25 станцій для виконання комерційних операцій: приймання та відправлення вантажу (для вагонних і контейнерних відправок). Збільшено й обсяги ремонтів вагонів-зерновозів (у першому півріччі вже відремонтовано 880 вагонів).
Техніка не постраждає, якщо дотримуватися правил експлуатації. Фото з сайту sdelanounas.ru
Окрім того, залізничники стверджують, що сформували прийнятні тарифи на свої послуги. Мовляв, на зернові вони значно нижчі (у 1,03 — 4,9 раза, ніж на залізницях інших країн. Тариф на перевезення 1 тонни зерна залізницями України на відстань 500 км становить 12,77 доларів США, Білорусії — 13,1, Росії — 17,03, Польщі — 62,52 доларів США. Приміром, транспортна складова при перевезенні пшениці ІІ класу на експорт в Україні є незначною і становить 5,07%.
Перевізник відкидає всі звинувачення на свою адресу й щодо нестачі зерновозів і запевняє, що має достатньо вантажних ресурсів для транспортування врожаю 2013 року. У розпорядженні Укрзалізниці 12 213 вагонів-зерновозів, з яких 84% — в робочому стані. Навантаження зерна здійснюється на 668 станціях (середньодобове навантаження становить 653 вагони — 41,8 тисячі тонн зерна).
Ось, приміром, яка ситуація на Львівській залізниці, де лише за липень перевезли понад 929 вагонів із зерном. Тут є 71 під’їзна колія, на яких навантажують та вивантажують збіжжя. Найбільше вагонів обробляють на станціях Сапіжанка та Красне. Однак залізничники скаржаться, що ефективнішому використанню рухомого складу заважає тривале оформлення дозвільних документів державними контролюючими органами.
Скажімо, вагони під навантажувально-розвантажувальними операціями перебувають більше доби. Причому термін на вантажні операції, які виконує залізниця, становить до шести годин. А додатковий час, пов’язаний з оформленням дозвільних документів контролюючими органами, забирає більше доби.
Аби поліпшити ситуацію, на магістралі проаналізували весь процес перевезення: оформлення документів, завантаження-розвантаження, наявність і використання рухомого складу, співпрацю з причетними органами і службами. Окрім численних нарад з усіма причетними до транспортування вантажу, залізничники скерували листи зі своїми зауваженнями та пропозиціями в районні та обласні адміністрації з проханням встановити контроль за завантаженням вагонів та своєчасною видачею супровідних документів.
За 6 місяців 2013 року ситуація дещо поліпшилась. Порівняно з аналогічним періодом 2012 року середній час користування вагонами зменшився на 5,8 години і становить 30,5 години проти 36,3 минулого року. За цей період оброблено на 2902 вагони більше, ніж торік. Якщо порівняти липневі показники обох років, то середній час користування вагонами зменшився на 11,2 год. і нині становить 29,5 год.