Шановна редакціє!
Я — інвалід ІІ групи, раніше жив у Києві, а нині за станом здоров’я переїхав до сільської місцевості. Більшу частину доби в будинку знаходжуся один. І виникла в мене ось яка проблема.
Коли жив у столиці, ніколи не бачив стільки комунальників-перевіряльників, скільки їх, як виявилося, є у селі. Київські спочатку телефонували, попереджували, питали, коли буду вдома, а тоді вже, за домовленістю, приходили. А тут… Чи не щодня то газ хочуть перевірити, то вентиляцію, а то електрощит.
Спочатку вони все ж таки задовольнялися тим, що квитанції на сплату рахунків показував їм через паркан, так само розповідав про показники лічильників. Та нині вони, особливо працівники служби газу та електропостачання, чомусь дуже хочуть потрапити до будинку. Мотивують тим, що може статися аварія, а ні я, ні вони й не знатимуть. А я, чесно кажучи, боюся їх пускати. Адже у селі всього 13 хат, де живуть здебільшого літні люди та інваліди. Як щось трапиться, допомоги не дочекаюся.
Та комунальники не заспокоюються, погрожують відрізати газ і електрику. А ще кажуть, як сам не дозволю, вони можуть зайти й без дозволу.
Тому й хочу дізнатися, кого я зобов’язаний пускати до будинку, а з ким можу й через паркан поговорити? І чи насправді вони мають право зайти до хати, навіть якщо я не дозволю?
В. ГАРКУША, селище Макарів Київської обл.
Запитання справді актуальні, адже чого гріха таїти, як в Україні, так і за кордоном чимало крадіжок з помешкань людей трапляються саме після того, як їх відвідують фальшиві соціальні працівники, благодійники і… комунальники. Та навіть якщо вони справжні, можуть виявитися просто не чистими на руку. Як убезпечити себе і з тим же не перестрахуватися настільки, щоб допустити до аварії?
Із цим та іншими запитаннями «УК» звернувся до провідного спеціаліста Міністерства юстиції Лариси Марецької.
Перед тим, як впустити комунальників до свого будинку, не забудьте перевірити в них документи. Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ
— Ларисо Василівно, розкажіть, будь ласка, за яких умов людина зобов’язана впустити в квартиру чи до будинку працівників газової служби? Чи повинні вони показувати документи?
— У Правилах надання населенню послуг з газопостачання (абзац 13 пункту 29), затверджених постановою уряду від 9 грудня 1999 року № 2246, сказано, що споживач зобов’язаний безперешкодно допускати представників газопостачального (газорозподільного) підприємства у свої житлові та підсобні приміщення, де розташовані газові прилади і пристрої та лічильники газу. Але, звісно, перед тим, як увійти до квартири чи будинку, ці фахівці повинні пред’являти відповідні службові посвідчення.
Заходити до помешкання людини, яка споживає їхні послуги, спеціалісти мають право для:
— локалізації та ліквідації аварійних ситуацій;
— відключення та заміни газових приладів і пристроїв, усунення порушень і несправностей в їх роботі, проведення технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання і дворових газопроводів, перевірки показань лічильників газу, наявності та цілості пломб на них;
— демонтажу або монтажу лічильників газу, пов’язаного з проведенням їх планової повірки;
— звіряння показників фактично використаних у попередньому році та першому півріччі поточного року обсягів природного газу;
— установлення лічильника газу, як з ініціативи та за кошти газопостачальних (газорозподільних) підприємств, так і за рахунок інших джерел.
Якщо ж привід для того, аби перетнути ваш поріг, буде іншим, маєте право на це не погодитися.
— А якими актами законодавства регулюються відносини споживачів із постачальниками електроенергії?
— Відносини, пов’язані з виробництвом, передачею, постачанням і використанням енергії, регулюються, зокрема, Законом «Про електроенергетику», Правилами користування електричною енергією для населення, затвердженими постановою Кабміну від 26 липня 1999 року № 1357, Правилами користування електричною енергією, затвердженими постановою Національної комісії з питань регулювання електроенергетики від 31 липня 1996 року №28.
— Куди саме можна допускати цих фахівців, у яких випадках та у який час доби? Хто ще, крім енергопостачальників, має право на перевірку? Які документи споживач повинен давати на вимогу перевіряючих?
— У Законі «Про електроенергетику» (ч. 10 статті 26) визначено, що споживач повинен не лише дозволити, а й забезпечити безперешкодний доступ представників енергопостачальника, підприємства, яке здійснює передачу енергії, до власних енергетичних установок для контролю за рівнем споживання енергії, а якщо потрібно — для відключення та обмеження споживання електроенергії відповідно до встановленого порядку.
Згідно з Правилами користування електричною енергією для населення (абзаци 9 та 10 пункту 42) споживач електричної енергії зобов’язаний, зокрема, надавати розрахункові документи на вимогу представників енергопостачальника для перевірки того, чи правильно проводиться оплата та чи відповідають записи у них показанням лічильника. А ще слід забезпечити доступ представникам енергопостачальника до квартири або іншого об’єкта для обстеження приладу обліку, електроустановок та електропроводки. Лише не забудьте попросити їх показати документи.
Крім цього, порядок доступу до житла та іншого володіння для ліквідації аварій, проведення оглядів технічного стану, перевірки показань засобів обліку визначається статтею 17 Закону «Про житлово-комунальні послуги» (далі — закон).
Так, споживач зобов’язаний забезпечити доступ до мережі, арматури, засобів обліку, розподільчих систем представників виконавця/виробника за наявності в них відповідного посвідчення:
1) для ліквідації аварій — цілодобово;
2) для встановлення і заміни санітарно-технічного та інженерного обладнання, проведення технічних та профілактичних оглядів, зняття контрольних показників засобів обліку тощо — згідно з умовами договору. Про це зазначається у частині першій статті 17 цього закону.
— А чи справді бувають випадки, коли комунальники можуть увійти до помешкання навіть без дозволу його власника?
— У невідкладних випадках, коли терміново потрібно рятувати людей чи майно, фахівці можуть увійти до житла чи іншого володіння людини без її дозволу та згоди (несанкціонований доступ), щоб провести огляд та ліквідувати аварію. Це визначено у частині третій статті 17 зазначеного закону.
Якщо споживача немає вдома і неможливо з ним зв’язатися, щоб отримати згоду негайно потрапити у приміщення, або якщо людина з якихось причин відмовляється допустити в квартиру чи будинок представників виконавця/виробника і при цьому є об’єктивні підстави вважати, що аварія чи неполадки, через які інші споживачі не можуть нормально отримувати житлово-комунальні послуги, сталися саме в цих приміщеннях, — доступ до них відбувається без згоди мешканця. Про це йдеться у четвертій частині згаданої статті.
Якщо фахівцям довелося зайти до приміщення без згоди власника, то до повного завершення ремонту там також повинні бути присутні: представник виконавця/виробника, представник балансоутримувача/управителя, органів внутрішніх справ, аварійно-ремонтної бригади та споживач з будь-якого із суміжних приміщень (сусід) — частина 6 статті 17 вказаного закону.
— Чи складаються якісь документи про те, що комунальники заходили до квартири чи будинку без дозволу? Адже, наприклад, якщо на момент аварії із власником не змогли зв’язатися, то як йому потім пояснять, чому двері у помешкання відчинені? До яких саме приміщень мають право заходити фахівці, коли власника немає вдома?
— Представник виконавця/виробника складає акти про проведення несанкціонованого доступу та ремонтних чи відновлювальних робіт, які підписуються всіма учасниками доступу. В них обов’язково зазначається: чому саме було потрібно увійти в помешкання без дозволу власника, відмітка про попередження споживача із зазначенням часу та осіб, які вели переговори із власником квартири чи будинку, якщо це було. Також у документах зазначається причина й місце виникнення аварії чи неполадки, перелік виконаних робіт, прізвище, ім’я, по батькові та посади учасників несанкціонованого доступу. Оригінали актів зберігаються у виконавця/виробника. Іншим учасникам несанкціонованого доступу видаються копії, завірені печаткою виконавця. Про все це йдеться у частині восьмій статті 17 згаданого закону.
Працівники виконавця/виробника повинні поважати права споживачів, а отже, заходити тільки до тих приміщень, де розташоване обладнання або проводиться перевірка, ремонт, огляд такого обладнання (частина друга статті 17 закону).